NORMA Vincenzo Bellini
IN MEMORY OF LEYLA GENCER
2016.05.12 LÜTFİ KIRDAR ICEC - 20.00
Borusan
Istanbul Philharmonic Orchestra (BIPO)
George
Enescu Philharmonic Choir
Sascha
Goetzel conductor
Iosif
Ion Prunner chorus master
Norma
Maria Pia Piscitelli soprano
Adalgisa Ekaterina Gubanova mezzo-soprano
Pollione Massimo Giordano tenor
Oroveso Dan Paul Dumitrescu bass
Clotilde Ana Puche soprano
Flavio İlker Arcayürek tenor
Photo
© BORUSAN SANAT / ÖZGE BALKAN, Istanbul
LEYLA GENCER'İN ALTIN ÇAĞI
2016.05.12
Bellini’nin
başyapıtı Norma, İstanbullu opera severlerin sık izleyebildiği bir yapıt olmadı.
En son Maksim Sahnesi’nde İstanbul Devlet Opera ve Balesi tarafından
seslendirilen 1972 yılından bu yana İstanbul’da bir daha duyulmadı. Aradan
geçen 44 yıl sonra, Norma tekrar İstanbullu izleyiciye Leyle Gencer’in Anısına
sunuluyor bu akşam.
Gencer’in
kariyerinin mihenk taşlarından biri olan Norma rolü, sanatçının en başarılı on
yılına denk gelir. Altmışlı yıllar sanatçının kariyerinde önemli değişimler ve
yenilikler dönemidir. 1960 ve 1970 arasındaki on yılda yirmi beşin üzerinde
yeni operayı repertuvarına katmış ve daha sonra onun adıyla anılacak olan Roberto
Devereux, Maria Stuarda, Lucrezia Borgia, Macbeth, Belisario, Alceste,
Elisabetta, Aida, Norma gibi birçok operayı yine bu dönemde ilk kez
seslendirmişti.
Gerçekten
de Gencer’in 1960-1970 dönemi repertuvar açısından son derece etkileyicidir. Poliuto,
Maskeli Balo, I puritani, Maça Kızı, Otello, Figaro’nun Düğünü, Gerusalemme,
Aida, I vespri Sicilianni, Beatrice di Tenda, Guillaume Tell, Anna Bolena,
Lucrezia Borgia, Idomeneo, L’Incoronazione di Poppea ve Medea ilk kez
seslendirdiği rollerden bazılarıdır. Bu dönemde sanatçı, aralarında La
traviata, Madama Butterfly, Don Giovanni, Tosca, Turandot, Il trovatore, La
forza del destino gibi repertuvarın büyük yapıtlarının da bulunduğu pek çok
operanın başrolüne de imzasını atmıştı.
Gencer,
kariyeri boyunca yaklaşık kırk kez seslendirdiği Norma rolünü ilk kez 1962
yılında Barselona’nın ünlü Liceo Tiyatrosu’nda söylemişti. Buradaki başarısı
ona 1964 yılında Norma’yı Bruno Bartoletti yönetiminde Buenos Aires’teki Teatro
Colón’da söyleme olanağı sağladı. Kariyerinin en önemli başarılarından birine
ise La Scala’daki Norma yorumuyla ulaştı. Gencer, Norma’yı 1965 yılının Ocak ve
Şubat aylarında büyük İtalyan opera şeflerinden Gianandrea Gavazzeni
yönetiminde La Scala Tiyatrosu’nda dokuz gece seslendirdi. Aynı yıl Verona
Opera Festivali ve Napoli’deki Teatro San Carlo’nun Norma prodüksiyonlarında
yer aldı ve 1966’da Bolonya Operası’nın İsviçre turnesi kapsamında Lozan’daki
Théâtre de Beaulieu’de Fernando Previtali yönetiminde de söyledi. Gencer,
Norma’yı son kez 1967 yılında, şef Oliviero de Fabritiis yönetiminde Torino
Operası’nda seslendirdi. Bugün Gencer’in Verona, Napoli, Milano, Lozan ve
Buenos Aires’teki Norma kayıtlarına CD olarak ulaşmak mümkün.
Leyla
Gencer’in sanatına ve yaşamına bir saygı olarak gerçekleştirdiğimiz bu
konserlerde, onun repertuvarında bulunmayan operalara da yer verdik bugüne
kadar. Bu seçimdeki çıkış noktamız da onun kendisiydi. Çünkü bu temsiller, onun
müziğe ve operaya olan sevgisini bir kutlama niteliğindeydi. Onun imzasını
taşıyan operalardan biri olan Norma’nın ise, Leyla Gencer’in anısına çok özel
bir armağan olacağını düşünüyoruz...
Ahmet
Etem Erenli
Genel
Müdür
© Borusan
Sanat – 12 May 2016
RECORDING EXCERPT
Deh! Non voleri vittime from Norma 1965 Teatro alla Scala di Milano
Video by Selçuk Metin © Borusan Sanat
The opera lovers of
Istanbul couldn’t watch performances of Bellini’s masterpiece Norma often. It
wasn’t performed since it was last staged at the Maksim Stage by the Istanbul
State Opera and Ballet in 1972. Finally after 44 years, Norma will
once again be performed before the Istanbul audience in the memory of Leyla
Gencer. The role of Norma was
one of the milestones of Gencer’s career and she performed it during the most
triumphant decade of her life. In the 60’s, she went through major changes and
had revelations in her career. She added more than twenty five operas to
her repertoire between the years 1960-1970 and sang some operas for the first
time such as; Roberto Devereux, Maria Stuarda, Lucrezia Borgia,
Macbeth, Belisario, Alceste, Elisabetta, Aida, Norma... which would
soon be remembered along with her name.Actually, if we examine Gencer’s repertoire between the years 1960 and 1970, we
see that it’s rather impressive. Poliuto, Un Ballo in
Maschera, I Puritani, Pique Dame, Otello, Le nozze di Figaro,
Gerusalemme, Aida, I vespri Sicilianni, Beatrice di Tenda, Guillaume Tell, Anna
Bolena, Lucrezia Borgia, Idomeneo, L’Incoronazione di Poppea and Medea are
some of the operas that she debuted during that decade. In the same period, she
also sang the leading roles of the major operas such as La Traviata,
Madama Butterfly, Don Giovanni, Tosca, Turandot, Il Trovatore and La forza del
destino. During her career,
Gencer sang Norma nearly fourty times and her first
performance was in 1962 at the famous Liceu Theater in
Barcelona. Thanks to the success that she attained there, she consequently
performed Norma in 1964 at the Teatro Colón in Buenos Aires
under the baton of Bruno Bartoletti. Her performance of Norma at
La Scala Theater was one of her greatest career achievements. Gencer sang Norma nine
times at La Scala, in 1965 (January and February) under the baton of the great
Italian conductor Gianandrea Gavazzeni. She sang Norma the
same year, also at the Verona Opera Festival and at Teatro San Carlo of Naples.
And in 1966, she sang it at the Théâtre de Beaulieu of Lausanne under the baton
of Fernando Previtali, as part of Bologna Opera Company’s tour in Switzerland.
In 1967, Gencer sang Norma for the last time at the Theater of Torino under the
baton of Oliviero de Fabritiis. Today the CDs of her Norma performances
from Verona, Naples, Milan, Lousanne and Buenos Aires are available. In some of these annual
tribute concerts that we do to show our respects to Leyla Gencer’s art and
life, we also performed some operas that weren’t from her repertoire. And
actually, she was the reason for that. Because we see these tribute concerts as
a way to celebrate her love towards music and opera. And this year with Norma which
was one of her signature roles, we think that it will be quite a special way to
commemorate her...
Ahmet Etem Erenli
General Manager
© Borusan Sanat – 12 May
2016