2016 BIPO [Norma]

NORMA Vincenzo Bellini

IN MEMORY OF LEYLA GENCER
2016.05.12 LÜTFİ KIRDAR ICEC - 20.00
 
Borusan Istanbul Philharmonic Orchestra (BIPO)
George Enescu Philharmonic Choir
Sascha Goetzel conductor
Iosif Ion Prunner chorus master
  
Norma Maria Pia Piscitelli soprano
Adalgisa Ekaterina Gubanova mezzo-soprano
Pollione Massimo Giordano tenor
Oroveso Dan Paul Dumitrescu bass
Clotilde Ana Puche soprano
Flavio İlker Arcayürek tenor

Photo © BORUSAN SANAT / ÖZGE BALKAN, Istanbul





TRT MAGAZINE
2016.06.11

LEYLA GENCER'İN ALTIN ÇAĞI
2016.05.12

Bellini’nin başyapıtı Norma, İstanbullu opera severlerin sık izleyebildiği bir yapıt olmadı. En son Maksim Sahnesi’nde İstanbul Devlet Opera ve Balesi tarafından seslendirilen 1972 yılından bu yana İstanbul’da bir daha duyulmadı. Aradan geçen 44 yıl sonra, Norma tekrar İstanbullu izleyiciye Leyle Gencer’in Anısına sunuluyor bu akşam.
 
Gencer’in kariyerinin mihenk taşlarından biri olan Norma rolü, sanatçının en başarılı on yılına denk gelir. Altmışlı yıllar sanatçının kariyerinde önemli değişimler ve yenilikler dönemidir. 1960 ve 1970 arasındaki on yılda yirmi beşin üzerinde yeni operayı repertuvarına katmış ve daha sonra onun adıyla anılacak olan Roberto Devereux, Maria Stuarda, Lucrezia Borgia, Macbeth, Belisario, Alceste, Elisabetta, Aida, Norma gibi birçok operayı yine bu dönemde ilk kez seslendirmişti.
 
Gerçekten de Gencer’in 1960-1970 dönemi repertuvar açısından son derece etkileyicidir. Poliuto, Maskeli Balo, I puritani, Maça Kızı, Otello, Figaro’nun Düğünü, Gerusalemme, Aida, I vespri Sicilianni, Beatrice di Tenda, Guillaume Tell, Anna Bolena, Lucrezia Borgia, Idomeneo, L’Incoronazione di Poppea ve Medea ilk kez seslendirdiği rollerden bazılarıdır. Bu dönemde sanatçı, aralarında La traviata, Madama Butterfly, Don Giovanni, Tosca, Turandot, Il trovatore, La forza del destino gibi repertuvarın büyük yapıtlarının da bulunduğu pek çok operanın başrolüne de imzasını atmıştı.
 
 Gencer, kariyeri boyunca yaklaşık kırk kez seslendirdiği Norma rolünü ilk kez 1962 yılında Barselona’nın ünlü Liceo Tiyatrosu’nda söylemişti. Buradaki başarısı ona 1964 yılında Norma’yı Bruno Bartoletti yönetiminde Buenos Aires’teki Teatro Colón’da söyleme olanağı sağladı. Kariyerinin en önemli başarılarından birine ise La Scala’daki Norma yorumuyla ulaştı. Gencer, Norma’yı 1965 yılının Ocak ve Şubat aylarında büyük İtalyan opera şeflerinden Gianandrea Gavazzeni yönetiminde La Scala Tiyatrosu’nda dokuz gece seslendirdi. Aynı yıl Verona Opera Festivali ve Napoli’deki Teatro San Carlo’nun Norma prodüksiyonlarında yer aldı ve 1966’da Bolonya Operası’nın İsviçre turnesi kapsamında Lozan’daki Théâtre de Beaulieu’de Fernando Previtali yönetiminde de söyledi. Gencer, Norma’yı son kez 1967 yılında, şef Oliviero de Fabritiis yönetiminde Torino Operası’nda seslendirdi. Bugün Gencer’in Verona, Napoli, Milano, Lozan ve Buenos Aires’teki Norma kayıtlarına CD olarak ulaşmak mümkün.
 
Leyla Gencer’in sanatına ve yaşamına bir saygı olarak gerçekleştirdiğimiz bu konserlerde, onun repertuvarında bulunmayan operalara da yer verdik bugüne kadar. Bu seçimdeki çıkış noktamız da onun kendisiydi. Çünkü bu temsiller, onun müziğe ve operaya olan sevgisini bir kutlama niteliğindeydi. Onun imzasını taşıyan operalardan biri olan Norma’nın ise, Leyla Gencer’in anısına çok özel bir armağan olacağını düşünüyoruz...
 
Ahmet Etem Erenli
Genel Müdür
© Borusan Sanat – 12 May 2016

RECORDING EXCERPT

Deh! Non voleri vittime from Norma 1965 Teatro alla Scala di Milano
Video by Selçuk Metin ©  Borusan Sanat 

The opera lovers of Istanbul couldn’t watch performances of Bellini’s masterpiece Norma often. It wasn’t performed since it was last staged at the Maksim Stage by the Istanbul State Opera and Ballet in 1972. Finally after 44 years, Norma will once again be performed before the Istanbul audience in the memory of Leyla Gencer. The role of Norma was one of the milestones of Gencer’s career and she performed it during the most triumphant decade of her life. In the 60’s, she went through major changes and had revelations in her career.  She added more than twenty five operas to her repertoire between the years 1960-1970 and sang some operas for the first time such as; Roberto Devereux, Maria Stuarda, Lucrezia Borgia, Macbeth, Belisario, Alceste, Elisabetta, Aida, Norma... which would soon be remembered along with her name.Actually, if we examine Gencer’s repertoire between the years 1960 and 1970, we see that it’s rather impressive.  PoliutoUn Ballo in Maschera, I Puritani, Pique Dame, Otello, Le nozze di Figaro, Gerusalemme, Aida, I vespri Sicilianni, Beatrice di Tenda, Guillaume Tell, Anna Bolena, Lucrezia Borgia, Idomeneo, L’Incoronazione di Poppea and Medea are some of the operas that she debuted during that decade. In the same period, she also sang the leading roles of the major operas such as La Traviata, Madama Butterfly, Don Giovanni, Tosca, Turandot, Il Trovatore and La forza del destinoDuring her career, Gencer sang Norma nearly fourty times and her first performance was in 1962 at the famous Liceu Theater in Barcelona. Thanks to the success that she attained there, she consequently performed Norma in 1964 at the Teatro Colón in Buenos Aires under the baton of Bruno Bartoletti. Her performance of Norma at La Scala Theater was one of her greatest career achievements. Gencer sang Norma nine times at La Scala, in 1965 (January and February) under the baton of the great Italian conductor Gianandrea Gavazzeni.   She sang Norma the same year, also at the Verona Opera Festival and at Teatro San Carlo of Naples. And in 1966, she sang it at the Théâtre de Beaulieu of Lausanne under the baton of Fernando Previtali, as part of Bologna Opera Company’s tour in Switzerland. In 1967, Gencer sang Norma for the last time at the Theater of Torino under the baton of Oliviero de Fabritiis. Today the CDs of her Norma performances from Verona, Naples, Milan, Lousanne and Buenos Aires are available. In some of these annual tribute concerts that we do to show our respects to Leyla Gencer’s art and life, we also performed some operas that weren’t from her repertoire. And actually, she was the reason for that. Because we see these tribute concerts as a way to celebrate her love towards music and opera. And this year with Norma which was one of her signature roles, we think that it will be quite a special way to commemorate her...  


Ahmet Etem Erenli
General Manager
© Borusan Sanat – 12 May 2016