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OBITUARIES 
[From Magazin Klassik to South Florida Sun-Sentinel]
2008.05.10   

MAGAZIN KLASSIK
Türkische Opernsaengerin starb im Alter von 79 Jahren

Sopranistin Leyla Gencer verstorben

Mailand, 13.05.2008. Die türkische Sopranistin Leyla Gencer ist am vergangenen Samstag im Alter von 79 Jahren in ihrem Haus in Mailand gestorben.

Leyla Gencer wurde 1928 in Istanbul geboren. Sie studierte bei Giannina Arangi-Lombardi, bei Apollo Granforte und bei Elvira de Hidalgo (1892-1980), die auch schon Maria Callas (1923-1977) unterrichtete. 1950 feierte Gencer ihr Debüt an der Oper von Ankara als Santuzza in Pietro Mascagnis (1863-1945) Oper "Cavalleria Rusticana". Zwischen 1954 und 1985 war die Sopranistin in über 70 Rollen vor allem auf italienischen Bühnen zu sehen. Darüber hinaus trat Gencer jedoch auch an den Staatsopern von Wien und München, am Bolschoj Theater Moskau, an den Opernhäusern von Stockholm, Oslo, Warschau und am Teatro Colon in Buenos Aires auf. 1985 zog sie sich von der Opernbühne zurück und gab bis 1992 noch Konzerte. Für ihren Einsatz für in Vergessenheit geratene Belcanto-Opern erwarb sich die Opernsängerin besondere Anerkennung und wurde 1989 unter anderem zur Staatskünstlerin der Türkei ernannt. Außerdem erhielt sie in Italien den "Premio Caruso".

 

MAMe
Addio Leyla Gencer

I funerali della celebre soprano, morta nella notte del 9 maggio a Milano, si sono svolti nella chiesa di San Babila Con Leyla Gencer, ultima regina dell’opera, si chiude definitivamente un’epoca. Con tale epitaffio, la Scala ha salutato la celebre soprano scomparsa all’età di 80 anni nella sua casa di Milano, la notte del 9 maggio. I funerali sono stati celebrati questa mattina nella chiesa di San Babila, non distante dal teatro che l’aveva vista protagonista in 19 ruoli e, dopo l’abbandono delle scene, a capo dell’Accademia di canto.

Leyla Gencer era nata a Costantinopoli nel 1928. Terminati gli studi al conservatorio della città turca, si perfeziona con il soprano Giannina Arangi-Lombardi e più tardi con Apollo Granforte. Debutta nel 1950 all’opera di Ankara nel ruolo di Santuzza in Cavalleria rusticana. L’esordio in Italia risale al ’53, quando interpreta il medesimo personaggio al San Carlo di Napoli. Il 26 gennaio 1957 è alla Scala nel ruolo di madame Lidoine nei Dialoghi delle carmelitane di Poulenc, opera presentata in anteprima mondiale. Dotata di un timbro adamantino e di una presenza scenica notevole – al punto che in molti la paragonarono alla Callas – la Gencer fu presto "adottata" dall’esigente pubblico milanese, interpretando nel corso di quindici stagioni, fino al 1983, diciannove ruoli, fra i quali Leonora ne La forza del Destino nel ’57, Elisabetta di Valois nel Don Carlo a più riprese fra il ’61 e il ’70, e poi Aida, Lady Macbeth, Norma. Fu anche la Donna di Canterbury nell’Assassinio nella cattedrale di Ildebrando Pizzetti, un’altra anteprima mondiale, andata in scena nel teatro del Piermarini nel 1958. Abbandonata l’opera nei primi anni Ottanta, fu indirizzata all’insegnamento da Riccardo Muti, divenendo in seguito direttrice dell’Accademia di canto scaligera e proseguendo l’attività concertistica fino ai primi anni Novanta.

Altrettanto intensa e baciata dal successo fu la carriera internazionale del soprano di origine turca, che debuttò a San Francisco nel 1956 nella Francesca da Rimini, mentre al Covent Garden di Londra giunse nel ’62, interpretando ancora Elisabetta di Valois e Donna Anna nel Don Giovanni. Fra i compositori più amati e frequentati dalla Gencer figura Donizetti, di cui fu più volte interprete in Belisario, Roberto Devereux, Poliuto, Anna Bolena, Lucrezia Borgia, Maria Stuarda e Caterina Cornaro.

Fra i messaggi di cordoglio giunti in seguito alla sua scomparsa c’era anche quello di Pier Luigi Pizzi, direttore artistico dello Sferisterio Opera Festival di Macerata, che ha ricordato come il soprano avesse interpretato il ruolo eponimo nella Norma di Bellini al Teatro Lauro Rossi nel 1967, lo stesso in cui ripresero le attività all’aperto dello Sferisterio. Qui Gancer si esibì nell’estate del ’72 nella Gioconda di Ponchielli, interpretando l’anno dopo Aida. Malgrado avesse eletto da tempo l’Italia e Milano come residenza, Leyla Gencer aveva mantenuto sempre forte il legame con la Turchia: nominata nel 1988 "artista di Stato", nel 2004 il suo Paese d’origine aveva coniato una moneta commemorativa recante la sua effigie.

Le ceneri della cantante sono state sparse nelle acque del Bosforo dopo una solenne cerimonia funebre, celebrata nel giardino del palazzo di Dolmabahce, nella parte europea di Istanbul. Poi, a bordo di un caicco blu, alcuni amici del soprano hanno aperto l’urna di legno chiaro contenente i suoi resti e li hanno sparsi nelle acque, mentre l’orchestra dell’Opera statale turca suonava brani cantati dal coro. Al termine della cerimonia, cui hanno assistito molte persone, un lungo applauso si è levato come ultimo saluto alla celebre interprete.


MEDYA SPOT 

MITTELDEUTSCHE ZEITUNG
Opernsaengerin Leyla Gencer ist in Mailand gestorben

Die türkische Sopranistin Leyla Gencer ist tot. Sieze am Samstag in ihrem Haus in Mailand im Alter von 79 Jahren gestorben, berichtete die italienische Zeitung «La Repubblica» am Sonntag. Die Sängerin galt bei vielen Opernfans als eine der größten Stimmen des 20. Jahrhunderts. Am 10. Oktober 1928 in Istanbul geboren, absolvierte Gencer ihr Ausbildung am Konservatorium von Ankara durch Elvira de Hidalgo, die auch die Lehrerin von Maria Callas gewesen war. Ihr Debüt feierte die Künstlerin 1950 an der Oper von Ankara als Santuzza in Pietro Mascagnis «Cavalleria Rusticana».

Von 1954 bis 1985 war sie in mehr als 70 Rollen vor allem auf italienischen Bühnen zu sehen, so etwa in Giacomo Puccinis «Madame Butterfly» und in «Verdis Lady Macbeth». Gencer trat aber auch an den Staatsopern von Wien und München, am Bolschoi Theater Moskau, an den Opern von Leningrad, Stockholm, Oslo, Warschau und am Teatro Colón in Buenos Aires auf. Bis 1992 gab sie auch nach dem Abschied von den Opernbühnen weiter Konzerte.

Besondere Anerkennung erwarb sich die Künstlerin für ihre Wiederbelebung von in Vergessenheit geratenen Belcanto-Opern aus der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts. 1989 wurde sie zur Türkischen Staatskünstlerin ernannt, in Italien erhielt sie den «Premio Caruso».


MSN
Turkish opera diva Leyla Gencer dies at 79

Turkish soprano Leyla Gencer, one of the greatest opera singers of the 20th century, has died of heart failure in Italy at the age of 79, a Turkish arts foundation announced Saturday.

Born in Istanbul in October 1928, Gencer won international recognition after her debut in 1957 at La Scala theatre in Milan as Madame Lidoine in the world premiere of Poulenc's "Les Dialogues des Carmelites".

Known as "La Diva Turca," she performed at La Scala and other leading world theatres until 1985, accumulating a repertoire of more than 70 roles, notably the great heroines of Donizetti.

She was the artistic director of La Scala Singing Academy when she passed away Friday in her home in Milan.

"With Leyla Gencer, last queen, an era in the history of opera comes to an end. Definitively," a statement on La Scala's web site said.

Gencer's funeral ceremony will be held in Milan on Monday, after which her body would be cremated in line with her will, the Istanbul Culture and Arts Foundation, which organises a voice competition bearing her name, said in a statement carried by Anatolia news agency.

Her ashes will then be brought to Istanbul and scattered in the Bosphorus.


MSNBC
Turkish opera diva Leyla Gencer dies aged 80
Suzan Fraser

Ankara, Turkey - Turkish soprano Leyla Gencer, who made her career at Italy's La Scala, has died in Milan, two opera houses said Saturday. She was 80.

The singer who was known as La Diva Turca — or The Turkish Diva — died of respiratory problems and heart failure in her home on Friday, La Scala and the Turkish State Opera and Ballet announced.

La Scala expressed "immense sorrow" over Gencer's death and said the singer had "one of the most moving voices of any time."

It said her performances at La Scala had provided "years of unrepeatable splendor."

Gencer, a contemporary of opera legends Maria Callas and Renata Tebaldi, made her debut at La Scala in 1957, playing Madame Lidoine in the premier of Francis Poulenc's "Dialogues des Carmelites." She moved to the Milanese opera house after successful performances in "Madame Butterfly" and Tchaikovsky's "Eugene Onegin" in Naples.

Her repertoire during a career spanning some 30 years included more than 70 roles. At La Scala, she was cast as The First Woman of Canterbury in the world premiere of Pizzeti's "L'Assasinio nella Cattedralle" ("Murder in the Cathedral"). A debut at the Royal Opera House, in London, came in 1962 when she performed Elisabetta in "Don Giovanni."

"Leyla Gencer, a world artist, had become our pride in the international scene and has inscribed her name on the history of opera," said Turkey's Culture Minister Ertugrul Gunay.

"The Turkish opera, the international art world, have lost a great personality. She was one of the most important opera singers of the 20th century," said Rengim Gokmen, director of the Turkish State Opera and Ballet.

Turkish President Abdullah Gul also paid tribute, calling the singer "the greatest diva of our operatic history" and "an ambassador of culture for our country."

Gencer was born in Istanbul in 1928, to a Polish mother and a Turkish father. She cut short studies at the Istanbul conservatory in favor of private tutorials from Italian opera singer Giannina Arangi Lombardi in the Turkish capital, Ankara.

She made her opera debut in the city in 1950, cast as Santuzza, in Pietro Mascagni's "Cavalleria Rusticana" ("Rustic Chivalry"), a role she would later reprise on world stages.

After retiring from opera in 1985, the singer devoted herself to discovering and training young talent. An annual Turkish-sponsored voice competition is named after her.

"Even if in her final years she was not able to go on stage, she became a leader for Turkish opera stars and trained them," Gokmen said. "We owe her a lot."

La Scala said a funeral will be held Monday in San Babila Church in Milan.

The private Dogan news agency reported that her ashes would then be brought to Istanbul to be scattered over the Bosporus, in line with her wishes. The strait forms the boundary between the European and Asian parts of Turkey.


MUSICA
2008 June

OPERA CHIC
Ciao Regina: La Signora Leyla Gencer dies in Milan

It's hard to figure out what we'll miss the most -- Leyla Gencer's incredible talent, or the equally incredible generosity that led her to share her knowledge for so many years.

Very bad day for all music lovers worldwide: the Turkish soprano has died in Milan last night, aged 79.



OPERA MAGAZINE 
2008 July 
Brian Kellow

Turkish soprano, in Milan, on May 9, aged 79. Few sopranos specializing in the bel canto repertory ever surpassed the extraordinary achievements of Leyla Gencer. Milan was the centre of the Turkish star's career: she made her debut there in 1957, as the prudent prioress Mme Lidoine in the premiere of Poulenc 's Dialogues des Carmelites. Over the next two decades Gencer sang 19 roles at La Scala, becoming one of that theatre's favourite sopranos of the 20th century.

All great singers have some vocal signature that sets them apart from others. Gencer had several: an exquisite, floated pianissimo (unforgettably executed in '0 patria mia' and 'Addio del passato', among other arias); a commanding chest voice that she was always unafraid to unleash; and a means of breath support that was nothing short of staggering. From her principal teachers, Giannina ArangiLombardi and Apollo Granforte, she mastered the technique of singing from 'the diaphragm, in maschera' . She was also a compelling vocal and dramatic presence.

(In Maria Stuarda, her denunciation of Elisabetta,'Vii bastarda' was so hairraising that she often drew frantic applause mid-scene.) Later, when her voice did not always do what she wanted it to, Gencer could still be counted on to sing with nothing less than utter commitment.

As Giorgio Corapi once observed of Gencer, 'Her biography is full of unresolved contradictions and many blanks purposely left unfilled, which in its vagueness seems destined to become a myth.' Born in Istanbul on 10 October 1928 to a Polish Catholic mother and Turkish Muslim father, Gencer studied at the conservatory there. She came to the attention of Arangi-Lombardi, who took her on as a pupil and arranged for her professional debut at the State Opera House in Ankara in 1950. Arangi-Lombardi died the following year, and in 1953-4 Gencer made a successful Italian debut as Santuzza at Naples's outdoor Arena Flegrea, before an audience of 10,000. Tullio Serafin heard her and invited her to appear at the Teatro Di San Carlo in both Madama Butterfly and Yevgeny Onegin.

Over the years Gencer would sing with many of the great Italian conductors —De Sabata, Gavazzeni, Gui —but Serafin became the greatest single influence on her career. It was he who pointed her on the path towards the bel canto repertory, which was just beginning to enjoy a major renaissance in the hands of Maria Callas. Bel canto would become the cornerstone of Gencer's career: over the next two and a half decades, she sang Lucia, Norma, Amina, Elvira, Caterina Cornaro, Lucrezia Borgia, Antonina in Belisario, and all three demanding lead roles in Donizetti's 'Three Queens' trilogy: Anna Bolena, Maria Stuarda and Elisabetta in Roberto Devereux. She also excelled as Verdi heroines, notably Aida, Lady Macbeth, both Leonoras and Elena in I vespri siciliani. In 1956 she made her US debut in San Francisco Opera's Francesca da Rimini, and went on to appear in Chicago, Philadelphia, Dallas (a memorable 1973 Lucrezia Borgia, with Tatiana Troyanos), New Orleans and San Diego. She was never able to work out a satisfactory Met debut; thus her 1972 appearance in New Jersey State Opera's Attila was billed as her 'New York area debut'. At La Scala in 1958, she sang the First Woman of Canterbury in the premiere of Pizzetti's L'assassinio nella cattedrale , which she later dismissed as 'not a very good part'.

More controversial were Gencer 's Mozart performances. Her interpretation of `Martern aller Arten' , from Die Enführung aus dem Serail, is a dazzling display of technical virtuosity and a blazing vocal personality, but some critics were dismissive of it. 'I thought, at this time,' said Gencer in the 1990s, 'that Mozart must be interpreted in the Italian style, because Mozart loved the Italian style, and he composed for Italian singers ... It was rare at this time to find a singer like me to sing this repertory. Now they say I was right.'

It was for Donna Anna that she came to Covent Garden in 1962, when she also stood in as Elisabetta. Glyndeboume heard her as the Countess, and she sang two Donizetti roles at the Edinburgh Festival.

Because they overlapped in the bel canto repertory, comparisons with Callas were inevitable—particularly during the late 1950s, when both singers were appearing regularly at La Scala. Gencer later observed, 'I was the young soprano who came into the company, and she was already there. But we never had any difficulties.' But Callas trumped Gencer when it came to recording projects: Gencer never made a single commercial recording, although her best work is generously documented in a series of pirate discs.

Gencer sang her final operatic performance (Gnecco's La prova d'un opera seria) at La Fenice in 1985, although she continued to appear in recital until 1992.A 1980 Paris recital disc demonstrates that she could still create vocal magic — especially in her 'Al dolce guidami castel natio' from Anna Bolena.

Unlike many of her contemporaries, Gencer enjoyed a happy personal life. She was married to Ibrahim Gencer, an executive at Turkey's Yapi Kredi Bank. Beginning in 1995, she presided over the Leyla Gencer Voice Competition, held in Istanbul every two years. Later, she was engaged by Riccardo Muti to head up La Scala's School for Young Artists. On May 16, her ashes were scattered into the Bosporous after a special ceremony, held in the public square between the Dolmabahce Palace and Dolmabahce Mosque.


OPERA NEWS
Braking News
Turkish Soprano Leyla Gencer, 79, Incomparable Interpreter of Donizetti Heroines, Has Died

Leyla Gencer
Istanbul, Turkey, October 10, 1928 – Milan, Italy, May 9, 2008

Turkish soprano Leyla Gencer, who reigned for a quarter-century as an incomparable interpreter of bel canto heroines — in addition to making significant excursions into Verdi, Mozart, Prokofiev and Puccini — has died at the age of 79. Gencer died of respiratory problems and heart failure on Friday. Her death was reported by Milan's Teatro alla Scala, where, between 1957 and 1983, the soprano sang nineteen roles, and later administered its young artist program.

Endowed with a dramatic coloratura voice, memorable for its thrust, force and an upper register often deployed by means of haunting pianissimos, Gencer's career was rather idiosyncratic: unfairly labeled as something of a Callas imitator because of the breadth of repertoire that the two shared, Gencer's voice was never granted a single commercial recording, but was rather preserved for posterity by means of a spate of pirate recordings of live performances — a fact which earned the soprano the sobriquet "The Pirate Queen." In addition, while Gencer performed at a number of U.S. opera houses, she never graced the stage of the Metropolitan Opera. Negotiations over 1956 Tosca performances at the Met failed to come to fruition; 1972 performances of Verdi's Attila at New Jersey State opera — billed as her "New York area debut" — and Carnegie Hall performances of Donizetti's Caterina Cornaro were the closest the soprano ever came to the house.

Born in 1928 to a Polish Catholic mother and an affluent Turkish Muslim father, Gencer credited her French au pair with instilling in her an appreciation for the arts at an early age. The soprano enrolled at the music conservatory in Istanbul, but, following an impromptu audition, fell under the tutelage of Italian soprano Giannina Arangi-Lombardi, who had been vacationing in the city. Gencer regularly performed in the chorus of the Turkish State Theater, and, following Arangi-Lombardi's death, began studying with Italian baritone Apollo Granforte, who maintained a teaching residency at a theater in Ankara.

The soprano made her professional debut in 1950 at Ankara's State Theater, singing Santuzza in a Turkish-language Cavalleria Rusticana. An invitation by RAI to present a recital in Rome was followed by an audition at the Teatro San Carlo in Naples. Gencer was offered a run of Italian-language Cavallerias at the outdoor Arena Flegrea, scheduled for the following week. One of those outings, witnessed by Tullio Serafin, garnered the soprano her official Italian debut as Cio-Cio-San in 1954 Butterfly performances at the Teatro San Carlo, conducted by Gabriele Santini. The following month, in the same venue, Serafin paced the young soprano as Tatyana in performances of Eugenio Onegin that effectively launched her career. Butterflys and Traviatas in Italy followed, and, in 1956, the soprano made her U.S. debut, singing the title role in San Francisco Opera performances of Francesca da Rimini. Gencer would go on to sing in Chicago, Philadelphia, Dallas, New Orleans and San Diego.

In 1957, Gencer made her La Scala debut, singing Mme. Lidoine in the world premiere of Poulenc's Dialogues des Carmélites. The performance marked a personal triumph as well as the beginning of the soprano's long association with the venerable Italian house. Between 1957 and 1983, Gencer took on nineteen roles at La Scala, which included a number of Donizetti heroines in addition to Leonora in Forza del Destino, Elisabetta in Don Carlos, Aïda, Lady Macbeth, Norma, Ottavia in L'Incoronazione di Poppea and Gluck's Alceste. The company's 1958 world premiere of Pizzetti's L'Assassinio Nella Cattedrale found Gencer performing — by the composer's request — the First Woman of Canterbury. The soprano's Covent Garden debut arrived in 1962, with performances of Elisabetta and Donna Anna.

During the height of her career, Gencer combined traversals of bel canto heroines — including Lucia, Amina, Puritani's Elvira, Gilda, Anna Bolena, Lucrezia Borgia, Poliuto's Paolina, Caterina Cornaro and Norma — with performances of principal roles in Verdi works, including Macbeth, La Traviata and such rarities as La Battaglia di Legnano, Gerusalemme and I Due Foscari. Her 1964 performance of Elisabetta in Donizetti's Roberto Devereux remains something of a seminal interpretation, at once calling on her distinctive capacities for ethereal pianissimos and jarring glottal attacks. In fact, Gencer hinted that it was American critics' insistence on the qualities of a "voce pura" that prevented her from finding greater success in the United States.

The soprano illuminated the rationale behind her distinctively dramatic approach to bel canto works in a 2003 OPERA NEWS interview: "For me, Donizetti is a very great composer of the nineteenth century, who has never been understood, never had his proper value. Donizetti can be very interesting if it has great interpreters, because he is a true man of the theater. When we arrive at Donizetti, there is no longer the bel canto of the Baroque era. Now, the melodrama becomes sung theater, really. In my era I understood it this way — no one taught me. This was my truth. But I feel it was truth also because, if any of it has remained true to you all, it means that which I did was true."

While Gencer retired from the opera stage in 1985, following a performance of Gnecco's La Prova di un'Opera Seria at La Fenice, she continued to concertize until 1992. After her own career had ended, the soprano helped to foster those of young artists, sitting on competition juries, giving masterclasses, and serving as the jury chairman of Istanbul's Yapi Kredi International Leyla Gencer Voice Competition. Maestro Riccardo Muti, with whom she had performed, chose Gencer to run La Scala's School for Young Artists in the late 1990s.


OPERA PERU
Leyla Gencer: 1928 - 2008 
Leyla Gencer in “Anna Bolena” 1965
Photo © GUY GRAVETT, Sussex


Leyla Gencer, o "La Diva Turca", murió hoy, a los 79 años. Gencer fue una de las mejores sopranos del siglo 20. Reconocida en todos los rincones del mundo, abarcó más de 70 roles de diferentes repertorios, siendo más destacada en el bel canto italiano.

Empezó su carrera en su Turquía natal, donde se hizo famosa. Una de sus más célebres presentaciones las hizo en Milán, en el estreno mundial de "Diálogos de Carmelitas" de Francis Poulenc. Luego de eso, fue recurrente en La Scala, cantando ahí por 26 años. "Eugene Onegin", "Madama Butterfly", "Aida", "Don Carlo", "La Forza del Destino", "Norma", y "Macbeth", fueron sus óperas más destacadas.

Tambien cantó en Covent Garden, San Francisco, La Fenice, etc. Nunca lo hizo en Nueva York. (*)

La Gencer es destacada en algunas grabaciones hechas en estudio, pero es más reconocida por los roles que fueron grabados por aficionados en grabaciones piratas. Como su "Lucrezia Borgia" o "Maria Stuarda" junto a Shirley Verrett. Su "Roberto Devereux" es bastante famoso entre sus admiradores. Su mayor legado lo dejó en la recuperación de obras poco conocidas y difundidas, de compositores como Rossini, Smareglia, Spontini, entre otros.

Aquí un video donde interpreta el final de "Anna Bolena" de Donizetti.

(*) Saludos afectuosos.
Existe un error en su necrología, la Gencer sí cantó en Nueva York lo hizo con un papel donizettiano (Caterina Cornaro) y, por último, la foto que incluye en su reseña no tiene ningún crédito adjunto, sería mucho más preciso y profesional añadir los datos.Alan A. Glz



ORGUES NOUVELLES MAGAZINE 

PARTERRE BOX [LA CIECA]

La Diva Turca” died this morning in Milan. In tribute to the art of Leyla Gencer, here is the soprano in the final scenes of Bellini’s Norma at La Scala on January 13, 1965. She is joined in this performance by Bruno Prevedi (Pollione) and Nicola Zaccaria (Oroveso); Gianandrea Gavazzeni is the conductor.

The “Queen of the Pirates” is heard in complete performances of La Vestale, Francesca da Rimini, Don Giovanni and La Gioconda on Leyla Gencer at Unnatural Acts of Opera. Also, one of the cher public informs La Cieca that Gencer’s true year of birth was 1924, not 1928 as noted in the headline to this posting. However, La Cieca will not allow mere journalistic accuracy to deny Mme. Gencer the diva’s traditional prerogative to draw a veil over such trivia as chronological age.


PRESS & SUN-BULLETIN

PRESS-TELEGRAM
Turkish opera singer Leyla Gencer, 80
Suzan Fraser, Associated Press Writer
Leyla Gencer in “Aida” 1966
Photo: La Scala Archive © ERIO PICCAGLIANI, Milano
Soprano Leyla Gencer performs in Giuseppe Verdi's "Aida" at Italy's La Scala opera house.

Soprano known as La Diva Turca gained fame at Italy's La Scala

The Turkish State Opera and Ballet says Gencer, 80, died in Milan of respiratory problems and heart failure. (Teatro alla Scala)

Ankara, Turkey - Soprano Leyla Gencer, who made her career at Italy's famed La Scala opera house, has died in Milan, officials said Saturday. She was 80.

The singer known as La Diva Turca - the Turkish Diva - died Friday of respiratory problems and heart failure at home in Milan, La Scala and the Turkish State Opera and Ballet said.

La Scala expressed "immense sorrow" over Gencer's death and said the singer had "one of the most emotional voices of any time."

It said in a statement that her performances at La Scala had provided "years of unrepeatable splendor."

Gencer was born in Istanbul in 1928 to a Polish mother and a Turkish father.

She studied privately in Ankara, the Turkish capital, with Italian opera singer Giannina Arangi Lombardi and made her operatic debut there in 1950, cast as Santuzza in Pietro Mascagni's "Cavalleria Rusticana" ("Rustic Chivalry") - a role she would later reprise on world stages.

Gencer, a contemporary of opera legends Maria Callas and Renata Tebaldi, made her La Scala debut in 1957, playing Madame Lidoine in the premiere of Francis Poulenc's "Dialogues des Carmelites." She moved to the Milanese opera house after successful performances in "Madame Butterfly" and Tchaikovsky's "Eugene Onegin" in Naples.

Her repertoire during a career spanning some 30 years included more than 70 roles. At La Scala, she was cast as the first woman of Canterbury in the world premiere of Pizzeti's "L'Assasinio nella

Cattedralle" ("Murder in the Cathedral"). A debut at the Royal Opera House, in London, came in 1962 when she performed Elisabetta in "Don Giovanni."

"Leyla Gencer, a world artist, had become our honor in the international scene and has inscribed her name on the history of opera," Culture Minister Ertugrul Gunay said.

"The Turkish opera, the international art world, have lost a great personality. She was one of the most important opera singers of the 20th century," said Rengim Gokmen, director of the Turkish State Opera and Ballet.

After retiring from opera in 1985, the singer devoted herself to discovering and training young talent. An annual Turkish-sponsored voice competition is named after her.


RADİKAL DAILY NEWSPAPER
Serhan Bali

Leyla Gencer'i dinleyememek

Leyla Gencer dünyanın neredeyse tüm önemli sahnelerinde söyledi ama günümüzde ne yazık ki en çok, yaşadığı İtalya’da yoğun olarak tanınıyor. Gencer’in önemli merkezlerde tanınıp takip edildiğini söylemek zor. Çünkü Gencer’in yasal kayıtları yoktu

La Diva Turca olarak tanınan Leyla Gencer gibi bir değere sahip çıkmak için onu korsanlar kraliçesi gibi çirkin bir unvandan arındırmak gerek.

‘La Divina’, ‘La Stupenda’, ‘La Regina’...  Bunlar, ‘dramatik koloratür soprano’ (soprano drammatico d’agilit‡) vokal sınıfında 20. yüzyılın ikinci yarısına damgasını vurmuş üç efsaneye, tutkunları tarafından bahşedilmiş lakaplar olarak bilinir. Sırasıyla; Maria Callas (1923-1977), Joan Sutherland (d.1926) ve Leyla Gencer’dir (1928-2008) bu efsaneler.

Evet, Leyla Gencer sanatında bu kadar büyük bir isimdi işte. Ama zirveye ulaşması hiç kolay olmadı. Callas ve Sutherland karşısında girdiği her yarışta 1-0 yenik başlamaya mahkûmdu o. Çünkü arkasında ne, sahne dünyasından eksik olmayan mafyatik ilişkiler karşısında kendisini koruyacak kurumsal bir destek, ne de büyük bir plak firmasıyla anlaşma yaptırabilecek kudrette ciddi bir menajerlik desteği bulabilmişti. Yani, tek başınaydı Gencer’imiz. Yine de içinde bulunduğu şartlar dikkate alındığında, bir Türk ve bir Ortadoğulu olarak, kültürel stereotiplerin -hele 1950’li ve 60’lı yıllarda- tüm acımasızlığıyla insanın suratına okkalı bir şamar gibi patladığı aşırı seçkinci opera dünyasında gelebileceği en iyi yere geldiği söylenebilir Gencer’in.

Sanatını, ‘müzik dışı’ olarak gördüğü tüm tasavvurların üzerinde tuttu Gencer, tüm kariyeri boyunca. Evet, hep tek başınaydı belki ama o muazzam sanatıyla, New York Metropolitan hariç, 25 yıl boyunca dünyanın önde gelen tüm opera sahnelerinde söyleyebilmeyi başardı. Neydi bu sanatın öne çıkan özellikleri? Her şeyden önce, sesi kimselere benzemiyordu Gencer’in. Kayıt prodüktörü Walter Legge’nin Maria Callas için söylediği, ‘Her büyük şancının en ayırt edici özelliği olan, ‘anında tanınabilen bir ses’e sahipti’ yorumu, Gencer için de geçerliydi. Gencer, ifade etmek istediği her duyguyu, olağanüstü esnek sesi vasıtasıyla dillendirebiliyor, sözcükleri her defasında renkten renge boyayabiliyordu. Maria Callas’ın en büyük vasfı olan, canlandırdığı karakterlerin psikolojilerini, parlak teatral yeteneği sayesinde sahnede derinlemesine işleyip kafanızda tüm boyutlarıyla canlandırabilmesi, Leyla Gencer’i de büyük yapan tipik özelliklerindendi. Callas nasıl ki dramatizm uğruna gerektiğinde ‘çirkin’ sesler çıkarmayı göze alabilmişse, Gencer de bu yola başvurmuş, ona has -her zaman çok tartışılmış- gırtlak aksanlarıyla, ‘bel canto’ dönemi ile özdeşleşen güzel şarkı söyleyebilmeyi, inandırıcılık uğruna yeri geldiğinde gözden çıkarabilmişti.

Callas-Tebaldi çekişmesi ‘Pianissimo’ları sadece İspanyol meslektaşı Montserrat Caballe’nin boy ölçüşebileceği kadar muhteşemdi. Özellikle ‘pianissimo’larına her defasında girerken önden yaptığı kısa vokal atak, ‘Gencerate’ diye tanımlanan, yine tamamen kendisine özgü stiline güzel bir örnektir. Ana dili gibi konuştuğu İtalyancadaki kusursuz diksiyonunu zikretmeye bile gerek yok.

Madem, Callas’tan aşağı kalır yanı yoktu, neden peki ‘La Divina’ veya ‘La Stupenda’ kadar geniş çevrelere yayılamadı ‘La Regina’nın ünü, diye bir soru akla geliyor. Bu sorunun, çok önemli bulduğum ırksal/kültürel boyutuna yazının girişinde değindim. Olayı tamamen müzikal kıstaslara dayanarak değerlendirdiğimiz takdirde ise, Gencer’in kariyerinin hemen başında, Callas ve Tebaldi arasındaki suni çekişmenin gölgesinde sıkışıp kaldığı tespitini yapabiliriz. Bu çekişme suniydi çünkü bütünüyle iki divanın plak firmaları olan EMI ve Decca tarafından ticari reflekslerle sürekli harlanıp canlı tutulmaya çalışılan anlamsız bir kıyaslamaya dayanıyordu. Callas ve Tebaldi gibi iki büyük şancının vokal sınıfları ve dolayısıyla repertuvarları, bir iki istisna dışında birbirinden o kadar farklıydı ki çünkü..., Bir müsabaka olacaksa, bunun, birbirlerine ne kadar benzediğini yazının başından beri anlatmaya çalıştığım Callas ve Gencer arasında yaşanması gerekirdi. Ama böyle olmadı ve tıpkı, büyük Alman soprano Astrid Varnay’in efsane Wagner sopranoları Kirsten Flagstad ve Birgit Nilsson’un baskın ünleri altında ezilmesine benzer şekilde, Gencer de Callas - Tebaldi çekişmesinin gölgesinde kaldı.

Gencer kariyeri boyunca dünyanın neredeyse tüm önemli sahnelerinde söyledi ama günümüzde ne yazık ki, yalnızca, yaşamının ve sanatının merkezi yaptığı İtalya’da yoğun biçimde tanınıp, saygı görüyor. Gencer’in İtalya dışında ne Fransa ne İngiltere ne Almanya ne Avusturya ne de ABD gibi önemli merkezlerde geniş opera sever kitle tarafından tanınıp takip edildiğini söylemek mümkün. Gencer’in neden dünya ölçeğinde sonuna kadar hak ettiği üne ve tanınırlığa kavuşamadığının ikinci önemli nedeni de kanımca burada yatıyor. En iyi zamanlarında kendisine altın tepside sunulması gerekirken çok görülen kayıt yapma olanağı, ne acıdır ki, sanatçımızın sahnedeki muhteşem icralarının illegal yollarla çoğaltılmış örneklerinin piyasada yıllar boyu el altından, işin yalnızca ‘connaisseur’lerine hitap etmesi gibi, kısır bir sonuç doğurdu. Bu ‘canlı’ kayıtlar, yasal olmadığından dolayı, hiçbir ülkede, klasik müzik endüstrisinin can damarları sayılan dergilerde, kataloglarda, radyo programlarında kendilerine yer bulamadı, eleştirmenler tarafından önerilemedi. Sonuçta, Gencer’inkiler yerine övülen, önerilen, seçilen ve tabi isimleri geleceğe kalan hep -her zaman hak ettikleri söylenemeyecek- Callas / Tebaldi / Sutherland / Caballe dörtlüsüyle birlikte o dönemin diğer büyük isimlerinin kayıtları oldu. Gencer’i sahnede izleme şansı bulamayan 70 ve sonrası kuşaklar, operaya sanatçımızın legal komple kayıtlarıyla başlama olanağından böylece yoksun kaldı.

Kayıtları yasallaştırmalı Gencer gibi, tüm dünyada ‘La Diva Turca’ diye tanınan büyük bir operacı her ülkeye nasip olmaz (Gencer o kadar kıymetli ki, annesinin Polonyalı olmasından hareketle bu ülkedeki opera tutkunları sanatçımızı yarı Polonyalı-yarı Türk olarak lanse ediyor). Türkiye, Gencer gibi bir değerine sahip çıkmak ve ona dünya ölçeğinde hak ettiği tanınırlığı kazandırmak istiyorsa, öncelikle, Kültür ve Turizm Bakanlığı desteğiyle sanatçımızın tüm opera ve resital kayıtlarını yasal platforma taşıdıktan sonra bunları çoğaltıp dünya müzik çevrelerine sunmanın yollarını bulmalıdır. Gencer’i ‘Korsanlar Kraliçesi’ gibi -gerçekte övünülmesi değil, utanç duyulması gereken- çirkin bir unvandan kurtarmayı, sanatçımız yaşarken beceremedik, vefatından sonra başarabilecek miyiz acaba?


RAYHABER 

'La Diva Turca' ha fatto la storia dell'opera mondiale: chi è Leyla Gencer, da dove viene?

Ayşe Leyla Gencer (nata il 10 ottobre 1928; Polonezköy, morta il 10 maggio 2008 a Milano), cantante lirica turca. È considerata uno dei più importanti soprani del XX secolo.

Famosa in Occidente come “La Diva Turca”, “La Gencer”, “La Regina”; Ascoltando la sua arte a Milano, Roma, Napoli, Venezia, Vienna, Parigi, San Francisco, Colonia, Buenos Aires, Londra, Rio de Janeiro, Bilbao, Chicago; Lucia, Norma, Lady Macbeth, Queen Elizabeth, Filoria Tosca, Lucrezia, Madame Butterfly, Alceste, Aida, Violetta, Leonora "Leyla la la Leyla Gencer, soprano della sua Turca, è una delle artiste che ha suscitato ammirazione sia nell'élite palchi d'opera e nei loro recital. Il repertorio operistico comprendeva 23 opere di 72 compositori. Gencer è un artista di stato turco.

Leyla Gencer è nata nel 1928 a Polonezköy. Hasanzade İbrahim Bey, il cui padre è figlio di una radicata famiglia musulmana di Safranbolu, è Alexandra Angela Minakovska, la cui madre è figlia di una famiglia cattolica polacca. La sua famiglia in seguito prese il cognome Çeyrekgil. Dopo che sua madre sposò İbrahim Bey, si convertì all'Islam e prese il nome di Atiye. Gencer ha detto in un'intervista negli anni successivi: "Vengo da un background musulmano e orientale".

Suo padre, İbrahim Bey, e suo fratello maggiore Hüseyin Çeyrekgil, gestivano l'agricoltura, la pesca, i trasporti e la gestione dell'acqua di Çubuklu; ha anche assunto la direzione del Lale Cinema e aveva locande a Karaköy. Leyla ha perso il padre in giovane età. Sposò Ibrahim Gencer, un ricco banchiere, nel 1946 e prese il cognome Gencer.

Formazione

Leyla Gencer si è diplomata alla Istanbul Italian High School e ha studiato canto al Conservatorio di Stato di Istanbul per un po'. Al conservatorio divenne allievo di Reine Gelenbevi, uno dei massimi insegnanti di Francia, del famoso direttore d'orchestra Muhittin Sadak e del compositore Cemal Reşit Rey. Dopo aver incontrato il famoso soprano italiano Giannina Arangi-Lombardi, venuta in Turchia per insegnare al Conservatorio di Stato di Ankara, ha lasciato il conservatorio di Istanbul e ha proseguito gli studi ad Ankara come sua studentessa privata. Entrò nel coro dell'Ankara State Theatre (l'opera era anche affiliata al teatro). Quando il suo maestro, Arangi Lombardi, morì un anno dopo in Italia, dove andò a trovare sua figlia, si ammalò e continuò i suoi studi con il baritono italiano Apollo Granforte.

Carriera operistica

Mentre Leyla Gencer lavorava come corista al Teatro dell'Opera di Stato di Ankara, le fu affidato il ruolo di Santuazza nell'opera Cavalleria rusticana, che iniziò ad essere messa in scena l'anno in cui arrivò ad Ankara (nel 1950). La carriera operistica di Gencer iniziò con questo ruolo.

Leyla Gencer è stata una delle artiste che ha preso parte ai recital tenuti agli ospiti di stato tra il 1950 e il 1958, quando ha lavorato all'Opera di Stato di Ankara. I presidenti degli Stati Uniti, Harry S. Truman, Dwight Eisenhower, il fondatore della Jugoslavia, il maresciallo Tito, lo scià iraniano Reza Pahlavi e sua moglie la principessa Süreyya e il re Hussein di Giordania sono tra gli ospiti dello stato in cui ha tenuto dei recital.

Si recò per la prima volta a Roma nel 1953 per tenere un concerto radiofonico nell'ambito dell'Accordo Culturale firmato tra Turchia e Italia. Dopo il successo di questo concerto, ha avuto l'opportunità di interpretare il ruolo di protagonista nell'opera Cavalleria rusticana, che è stata rappresentata al Napoli Summer Festival. La stagione successiva ricevette un'offerta per interpretare i ruoli principali nelle opere di Eugenio Onegin e Madame Butterfly alla famosa Opera del San Carlo di Napoli. Iniziò così l'avventura di Leyla Gencer sulla scena internazionale, e Gencer, che conquistò l'amore dei napoletani con il suo successo nell'opera Madam Butterfly, iniziò a farsi conoscere come il turco napoletano. Questo successo è continuato con il ruolo di Violetta ne La Traviata, andata in scena al San Carlo Opera la stagione successiva. L'artista ha cantato “La Traviata” a Palermo, Trieste, Ankara, Torino, Varsavia, Poznan, Lodzi Cracovia, all'Opera di Stato di Vienna sotto la direzione di Herbert von Karajan, a San Francisco e Filadelfia, Mosca e Leningrado. Nel 1956 cantò il ruolo principale nell'opera di San Francisco, in sostituzione del famoso soprano Renata Tebaldi, che dichiarò di non poter recitare all'ultimo momento nell'opera San Francesca da Rimini. Dopo aver eseguito il lavoro a San Francisco e Los Angeles, ha firmato un contratto con l'opera di San Francisco.

Leyla Gencer ha interpretato il ruolo principale nell'opera La Traviata, andata in scena alla San Francisco Opera nella stagione 1957, e il soprano di fama mondiale Maria Callas nell'opera Lucia di Lammermoor. Dopo che Callas non è venuto, Gencer ha assunto il ruolo di Lucia e ha ottenuto un grande successo. Da allora si è esibito in numerosi spettacoli d'opera, recital e concerti negli Stati Uniti.

La notte del 26 gennaio 1957, Leyla Gencer raggiunse per la prima volta l'obiettivo di esibirsi al famoso Teatro La Scala di Milano. Ha interpretato il ruolo principale (Lidoine-sacerdotessa) nella prima rappresentazione mondiale del Dialogo dei Carmelitani del compositore francese Francis Poulenc. Dopo l'esordio alla Scala, Gencer Verdi al magnifico funerale tenuto al Duomo di Milano il 18 febbraio 1957 per Arturo Toscanini, considerato il più grande direttore d'orchestra di tutti i tempi, scomparso poco tempo negli USA, cantò con successo la parte soprano durante l'esecuzione del Requiem del . Alla base di questo successo, è stata la protagonista de La forza del destino di Verdi nella tournée organizzata dalla Scala per l'inaugurazione dell'Opera di Colonia. Nel 1958 ha interpretato il ruolo di badessa nell'opera di Pizzetti Assassinio in cattedrale, che ha avuto la sua prima mondiale, e poi il ruolo di Margherita nell'opera poco nota Mefistofele di Boito.

Gencer ha agito come artista dell'Opera di Stato di Ankara in opere all'estero fino alla risoluzione del suo contratto nel 1958. Si stabilì a Milano poco dopo essere stato licenziato nel 1958. Nel 1958 l'opera di Donizetti “Anna Bolena” fu trasmessa dalla Radio Italiana con l'interpretazione di Leyla Gencer (questa trasmissione uscì in vinile nel 1980). Al successo di questa interpretazione, il celebre direttore d'orchestra Vittorio Gui ha offerto il ruolo di protagonista in 3 diverse opere, in 3 diverse città (Palermo, Firenze Opere Romane). Così Gencer fu protagonista della pièce verdiana “La battaglia di Legnano”, mai messa in scena dal 1959, in occasione dell'inaugurazione del Festival di Firenze del 1849. L'Opera "Macbeth" di Verdi l'ha eseguita a Palermo e l'Opera "Don Giovanni" di Mozart a Roma.

Gencer raggiunse l'apice della sua professione negli anni '1960. Ha continuato a cantare opere sconosciute. Nel 1963 interpretò Elena nell'opera dimenticata di Verdi "Gerusalemme". Seguono l'opera inedita di Donizetti, il ruolo della regina Elisabetta in Robert Devereux e l'opera Beatrice di Tanda di Bellini, che non va in scena da 130 anni.

L'artista, che ha detto addio al palcoscenico nel 1985, ha lavorato come As. Li. Direttore artistico generale di Co. Il 1983 dicembre 1988 viene assegnato il Premio Donizetti. Dal 4 al 1987 è stato direttore della scuola per giovani artisti del Coro alla Scala, e fino alla morte è stato direttore artistico dell'Accademia per cantanti lirici del Teatro alla Scala. Gencer ha anche continuato a tenere conferenze sull'interpretazione dell'opera. Leyla Gencer, che è membro del comitato di selezione in concorsi internazionali e partecipa a festival, seminari e conferenze, è la fondatrice dell'“International Voice Competition” di Istanbul che porta il suo nome. Il concorso si svolge dal 1997.

Leyla Gencer è stata insignita del titolo di "State Artist" nel 1988.

Nel 2004, una moneta commemorativa in argento sterling da 1000 del valore di 15.000.000 TL è stata emessa dalla Direzione Generale della Zecca e della Stamperia nella collezione privata dei Turchi dell'anno 0.999.

Morte

Muore il 10 maggio 2008, nella sua casa di Milano, all'età di 79 anni, per insufficienza cardiaca e respiratoria. Il funerale di Leyla Gencer è stato portato al crematorio per sua volontà, dopo un'affollata cerimonia tenutasi il 12 maggio presso la Chiesa di Santa Babila del Teatro alla Scala di Milano. Le ceneri di Leyla Gencer furono successivamente portate a Istanbul. Secondo il suo testamento, le ceneri sono state versate nelle acque del Bosforo al largo di Dolmabahçe dopo una cerimonia tenutasi tra il Palazzo Dolmabahçe e la Moschea di Dolmabahçe il 16 maggio. Alla cerimonia, "Lacrimosa" dal Requiem di Mozart e la 5a, 12a e 13a parte dello "Yunus Emre Oratorio" di Ahmed Adnan Saygun sono state eseguite dall'Orchestra e dal Coro dell'Opera e del Balletto di Stato di Istanbul.

Si prevede che un "Museo Leyla Gencer" sarà istituito nel centro di nuova costruzione della Fondazione per la cultura e le arti di Istanbul, in base alla volontà dell'artista.


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REPUBLICAN & HERALD 

SABAH DAILY NEWSPAPER

20'nci yüzyılın son 'diva'sından veda
 
Dünyaca ünlü opera sanatçısı Leyla Gencer İtalya'da 80 yaşında hayatını kaybetti
 
Opera sanatına geçtiğimiz yüzyılda damgasını vuran ünlü Türk soprano Leyla Gencer, cuma gecesi Milano'daki evinde 80 yaşında hayata veda etti. Ünlü soprano, uzun suredir kalp yetmezliği tedavisi görüyordu. Halen Milano'daki La Scala tiyatrosunun Şan Akademisi'nin Artistik Direktörlüğünü yapan Leyla Gencer'in son yolculuğunda yanında yakın arkadaşı müzik eleştirmeni Franca Cella vardı. Franca Cella, SABAH'a, "Solunum ve kalp yetmezliği rahatsızlığı ocak ayından bu yana arttı. Cuma sabaha karşı 04.30'da son nefesini verdi" diye konuştu.
 
Külleri Boğaza
Gencer'in cenaze töreni yarın saat 11.00'de Milano'da San Babila Kilisesi'nde yapılacak. Vasiyeti gereği cesedi yakılacak ve külleri Ortaköy'den çok sevdiği Boğaz'a serpilecek.

SING ON SAN DIEGO
Turkish soprano Gencer, who performed at La Scala, dies
Suzan Fraser, Associated Press Writer
Leyla Gencer in “Aida” 1966
Photo: La Scala Archive © ERIO PICCAGLIANI, Milano


Ankara, Turkey (AP)—Soprano Leyla Gencer, who made her career at Italy's famed La Scala opera house, has died in Milan, officials said Saturday. She was 80.

The singer known as La Diva Turca—the Turkish Diva—died Friday of respiratory problems and heart failure at home in Milan, La Scala and the Turkish State Opera and Ballet said.

La Scala expressed "immense sorrow" over Gencer's death and said the singer had "one of the most emotional voices of any time."

It said in a statement that her performances at La Scala had provided "years of unrepeatable splendor."

Gencer was born in Istanbul in 1928 to a Polish mother and a Turkish father.

She studied privately in Ankara, the Turkish capital, with Italian opera singer Giannina Arangi Lombardi and made her operatic debut there in 1950, cast as Santuzza in Pietro Mascagni's "Cavalleria Rusticana" ("Rustic Chivalry")—a role she would later reprise on world stages.

Gencer, a contemporary of opera legends Maria Callas and Renata Tebaldi, made her La Scala debut in 1957, playing Madame Lidoine in the world premiere of Francis Poulenc's "Dialogues des Carmelites." She moved to the Milanese opera house after successful performances in Puccini's "Madama Butterfly" and Tchaikovsky's "Eugene Onegin" in Naples.

Her repertoire during a career spanning some 30 years included more than 70 roles. At La Scala, she was cast as the first woman of Canterbury in the world premiere of Pizzeti's "L'Assasinio nella Cattedralle" ("Murder in the Cathedral"). A debut at the Royal Opera House, in London, came in 1962 when she performed Elisabetta in Verdi's "Don Carlo."

"Leyla Gencer, a world artist, had become our honor in the international scene and has inscribed her name on the history of opera," Culture Minister Ertugrul Gunay said.

"The Turkish opera, the international art world, have lost a great personality. She was one of the most important opera singers of the 20th century," said Rengim Gokmen, director of the Turkish State Opera and Ballet.

After retiring from opera in 1985, the singer devoted herself to discovering and training young talent. An annual Turkish-sponsored voice competition is named after her.

"Even if in her finals years she was not able to go on stage, she became a leader for Turkish opera stars and trained them," Gokmen said. "We owe her a lot."

La Scala said a funeral will be held Monday in San Babila Church in Milan.

The private Dogan news agency reported that her ashes will be taken to Istanbul to be scattered over the Bosporus, in line with her wishes. The strait forms the boundary between the European and Asian parts of Turkey.


SIO1

Umrla operna pevka Leyla Gencer

Milano - Na svojem domu v Milanu je v soboto v 80. letu starosti umrla ena največjih sopranistk 20. stoletja, Leyla Gencer, poroča italijanski časnik La Repubblica.

Gencerjeva je pela v obdobju dveh opernih legend, Marie Callas in Renate Tebaldi. Mnogi ljubitelji opere so jo šteli za eno največjih pevk 20. stoletja.

"Turška diva" in "kraljica" opernega svet

Gencerjeva, znana kot "turška diva" in "kraljica" v opernem svetu, je bila priznana bel canto sopranistka, ki je večino kariere delovala v Italiji, od zgodnjih 50-ih do sredine 80-ih let. V svojem repertoarju je imela več kot 70 vlog, piše v spletni enciklopediji.

Debutirala leta 1950 v Ankari

Rodila se je v Carigradu 10. oktobra 1928. Občinstvu se je prvič predstavila leta 1950 v Ankari kot Santuzza v operi Cavalleria Rusticana. V Scali je debutirala leta 1957 v vlogi Madame Lidoine na premieri Dialoga karmeličank Francisa Poulenca.

V svoji tri desetletja dolgi karieri je interpretirala glavne vloge v številnih opernih delih, kot sta Puccinijeva Madame Butterfly in Verdijeva Lady Macbeth. Nastopila je na najpomembnejših odrih sveta, od Kraljeve operne hiše v Londonu do Bolšoj teatra v Moskvi.

https://siol.net/trendi/svet-znanih/umrla-operna-pevka-leyla-gencer-178266

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