TIEFLAND

Eugen d'Albert (1864 - 1932)                  
Opera in a prologue three acts in German [Sung in Turkish]
Libretto: Rudolf Lothar after a Catalonian play Tierra Baixo by Angel Guimera
Premièr at Neues Deutsches Theater, Prague – 15 November 1903
June 1951                               
Atlas Theater, Istanbul
 
ATLAS THEATRE, İSTANBUL
Ankara State Opera tour to Istanbul

Conductor: Hans Hörner
Chorus master: Adolfo Camozzo
Stage director: Renato Mordo
Scene and costumes: Sabih Kayan
 
Sabastiano a rich land-owner VEDAT GÜRTEN baritone
Tomasso the village elder RUHİ SU / SELİM ÜNOKUR / ALİ KÖPÜK bass
Moruccio a miller FİKRET KUNTAY / NEVZAT KARATEKİN / MUAMMER ESİ baritone
Pepa ŞÜKRAN SÜLÜNER / RABİA ÇUBUKÇU soprano
Antonia MESUDE ÇAĞLAYAN / MUKADDER GÜRTEN soprano
Rosalia NECDET DEMİR / HİKMET SESAR tenor
Nuri a little girl AZRA ÇAPLI / ATIFET USMANBAŞ soprano
Martha a servant and ward of Sebastiano LEYLA GENCER soprano
Pedro a shepherd in Sebastiano’s service NURI TÜRKAN tenor
Nando a shepherd AZMİ ÖRSES / ESAT TAMER / SAVNİ SUBAŞI tenor
 
Time: Early Twentieth Century
Place: The Pyrenees and the Lowlands of Catalonia 

AKŞAM DAILY NEWSPAPER                                               

1951.05.23

SANAT YENİTÜRK MONTHLY ART MAGAZINE                                                 
1951 June No.15

Opera
Devlet Operasının değerli sanatçıları bu sene İstanbul sanatseverlerine iki yeni opera sunuyorlar: Rigoletto ve Tiefland.... Bu yazımızı matbaaya verdiğimiz sırada henüz temsiller başlamamış bulunuyor. Bu itibarla değerli sanatçılarımızın başarı derecelerini gelecek yazımıza bırakarak bu yazımızda bu iki opera hak- kında kısaca bilgi vermeye çalışacağız.
Rigoletto, büyük İtalyan bestecisi Giuseppe Verdi’nin (1813 1901) üç perdelik operasıdır. Konusu Victor Hugo'nun Le Roi S'amuse. İsimli eserinden alınmıştır. Librettoyu Piave hazırlamıştır. İlk defa 11 Mart 1851 de Venedik'te Fenice tiyatrosunda oynanmıştır. Eserin konusunu Kasım 1950 tarihinde yayınlanan Beş Sanatın 8. sayısında anlatmış olduğumuz için burada tekrarlamayacağız. Sadece Rigoletto'nun Ferit Alnar tarafından Türkçeye çevrildiğini ve Aydın Gün tarafından sahneye konulduğunu hatırlatalım. Dük rolünü Nihat Kızıltan'dan, Rigoletto'yu Orhan Günekten, Gilda'yı Ferhan Onat’tan ve Maddelena'yı Necdet Demir’den dinleyeceğimizi umuyoruz. Ankara’da büyük bir başarı ile oynandığını gördüğümüz bu operayı bir kere de İstanbul’da seyretmek bizim için gerçek bir saadet olacaktır.
Türkçede Çukurova anlamında olan Tiefland ise Eugen D'Albert'in operasıdır. İki perde ve bir başlangıçtan ibarettir. Saadet Alp tarafından dilimize çevrilmiş ve Renato Mordo tarafından sahneye konulmuştur. Baş kadın (Soprano) rolünü İstanbulluların konservatuvarın koro konserlerinden tanıdığı Leylà Gencer oynamaktadır. [Atıfet Aşkın]

SANAT YENİTÜRK MONTHLY ART MAGAZINE                                                 
1951 July No.16

Opera
Geçen ay Türk operası, Atlas sinemasında Rigoletto ve Tiefland operalarını temsil etmek suretiyle büyük sanatlarını İstanbul sanatseverlerine bir nebze tattırdılar. Geçen sayımızda bu operalar hakkında kısaca bilgi vermeye çalıştıktan sonra tenkitleri­mizi bu sayıya bırakmıştık. Rigoletto, tahminimize uygun ola­rak Nihat Kızıltan, Ferhan Onat, Orhan Günek taraflarından temsil edil­di. Yalnız Maddalena’yı Necdet Demir yerine Neriman Hün oynadı. Eserin temsilinde sanatçılarımızın büyük ses kabiliyetlerine rağmen bir mizansen eksikliği görülüyordu. Gilda’nın kaçırılışı, Manterone’nin muhafızlar tarafından işkence edilmek üzere götürülüşü gibi trajik bir hava yaratma­sı gereken sahneler çok zayıf bir mizansenle oynandı. Aydın Gün’ün ce­saretini takdir ediyoruz ama opera rejisi belki tiyatro rejisinden çok da­ha güç bir sanat işi... Opera sahne­miz hiç şüphe yok ki Ebert gibi Mordo gibi usta rejisörlere daha uzun bir zaman muhtaç kalacaktır. Orhan Günek’in müstesna sesi yanında, evvelki seneler müsamahalı duygularla karşıladığımız çok mübalağalı oyun tarzına ve telâffuz hatalarına dokunmadan geçemeyeceğiz. Günek, kendini ses tonlarına bırakarak telâffuz ettiği kelimelere önem vermez gibi görünüyor ki bu hal bir opera aktörü için kusur sayılır. Hemen bü­tün (c) leri (ç) ve (d) leri (t) olarak telâffuz ediyor, (Demedim mi) yerine (temetim mi) diyor ki bu doğru değil... Değerli sanatçının diline önem vermesi lâzımdır. Dinleyici onun güzel sesini dinlerken söylediği sözlerin anlamalarını da güçlük çekme­ den anlayabilmelidir. Eserin İtalyanca oynanmayıp büyük zahmetle­re katlanılarak dilimize çevrilmiş olmasının sebebi de bu değil mi?..
Tiefland’in Mordo’nun mizanseni ile mükemmel bir şekilde temsili ile Rigoletto’daki reji eksikliğini büsbütün tebarüz etmiş oldu. Tiefland biz İstanbullulara üç büyük ses sanatçısı daha tanıttı: Leylâ Gencer, Nuri Türkan, Vedat Gürten ... Bu üç büyük sanatçı temsil gecesi bütün kalpleri fethettiler. Türk operasının mazhariyetlerinden biri de birbirinden değerli birçok soprano, tenor ve baritona malik bulunmasıdır. Dünyanın hiçbir operasında bir rolü aynı kudrette oynayabilecek bu kadar çok eleman bir araya gelmemiştir. Mese­lâ Marta rolünü Leylâ Gencer, Semiha Berksoy, Belkıs Aran sıra ile oynuyorlar. Bunlardan başka aynı rol Ferhan Onat, Azra Çaplı, Ayhan Alnar ve hatta Atıfet Usmanbaş’a da oynatılabilir. Bir role yedi sanatçı... Bu, gididen öğünülecek bir durum, dur. '«Değerli operacılarımıza İstanbullular adına teşekkür ederken, böyle senede bir defa değil, beş altı defa şehrimize gelerek büyük sanatların­ dan bizleri de müstefit etmelerini di­liyoruz. Emin olsunlar ki bu dilek, bütün İstanbul sanatseverlerinin müşterek dileğidir.