RECITAL – ISTANBUL
Hagia Eirene Museum
06† July 1984
12. ISTANBUL INTERNATIONAL FESTIVAL
Leyla Gencer soprano
Vincenzo Scalera pianoSELF PORTRAITS
I - La Turca
Monteverdi La mia Turca
che d’Amor non ha fè (for solo voice)
II – L’Amorosa
Vivaldi Se cerca, se dice L’OlimpiadeBeethoven La partenza (WoO 124)
Rossini 8 ariette "Soirées musicales" 3. La partenza
III – La Sacardotessa
Spontini Caro oggetto La VestaleDonizetti Foan, Foan! Ahi misera Cantata Saffo for solo voice and piano
IV – La Regina
Carissimi Caterina Cornaro’s recitativo and ariaCarissimi Ferma, lascia ch’io parli Lamento e morte di Maria Stuarda
V - La Maga
Mayr O furie, che un giorno Medea in CorintoHandel Tornami a vagheggiar Alcina
VI – La Zingara
Bizet Le matin L’ArlesienneVerdi La Zingara from six romances
† Recording date
MİLLİYET ART MAGAZINE
1984.07.15
FARUK YENER
Leyla Gencer, piyanist Vincenzo Scalera eşliğindeki şarkı akşamı boyunca zekice, akıllıca hazırlanmış bir program dinletti. Batı evreninde gölgelenmeyen onurlu bir ünü başarıyla koruyan, son yıllarda Paris’teki konserleriyle Fransız müzik çevrelerini daha önce tanımamış olmanın pişmanlığına götüren sanatçımız, ulaştığı olgunluk sürecinde gene büyüktü, uzun süre öyle de kalacağa benziyordu.
Değerli şarkıcı, kadın kavramına adadığı Aya İrini akşamında altı bölüm dizeledi: Türk Kadını, Aşk Kadını, Din Kadını, Kraliçe Kadın, Sihirbaz Kadın, Çingene Kadın ve onları saklandıkları arşivlerden alıp uyandırarak tekrar yaşam sunan Şarkıcı Kadın… Leyla Gencer’in hayran kaldığım yönlerinden bir şarkı söyleme sanatını kendine özgü bir tür “müzikli söyleşi” üslubuna dönüştürüp aslında çok güç olan bir işlev çerçevesinde kolaymış kanısını uyandırırken, şarkıyı en güzel biçimde sesleyebilmesi. Ses yeğinliği her ölçüde “melek” benzeri pp’lerde olsun, sihirbaz haykırışı ff’lerde olsun müzik niteliğini yitirmiyor onda. Fiziksel koşullandırma sonucu sağlanmış olağanüstü kas denetimi soluğu düzenlerken, hançere de üretilen titreşimler çalışmaların getirdiği esneklik sonucu istediği notu tutup, gerekirse “legato”yu, ya da karşıtı “staccato”yu gerçekleştiriyor kolayca.
Bunların yanı sıra uzun deneyim ve derin “şarkı kültürü” öylesine bir güven sağlamış ki, en güç parçalar çözülüveriyor arka arkaya ve soylu bir kişilik oluşuyor, hani bütün İtalya ve bazı Avrupa ülkelerinde meraklıları hayran bırakan soyluluk…
Festival konseri Leyla Gencer’in bütün yönlerini kolayca gözleyecek eserlerle düzenlenmişti; özellikle Spontini, Carrisimi ve Bizet’den seçilenler. Sanatçı alkışları Chopin’in şarkılaştırılmış iki mazurkası ile yanıtladı: şiirli ezgiler, şiirli sözcükler, şiirli seslendiriş…
Aya İrini’den ayrılanlar mutluydu o akşam; mutluluğu çoğaltmaksa, biliriz büyük sanatçıların harcıdır ancak.