CONCERT – ANKARA

Faculty of Languages, History and Geography
14 November 1959

Presidential Symphony Orchestra
Adolfo Camozzo conductor
Leyla Gencer soprano


Rossini Overture L’Italiana in Algeri
Donizetti Al dolce guida mi .... Anna Bolena
Verdi Ma dall’arido stelo divulsa Macbeth
Bizet L’Arlesienne Suite No.2
Verdi Nel di' della vittoria ..... Macbeth
Verdi D’amor sull’ali rosee .... Il Trovatore

ZAFER DAILY NEWSPAPER                                                  
1959.10.29

CUMHURİYET DAILY NEWSPAPER                                                  
1959.11.02

CUMHURİYET DAILY NEWSPAPER                                                  
1959.11.07

AKİS WEEKLY MAGAZINE                                                 
1959.11.11

MUSİKİ

Ankara
Leyla Gencer sahnede. 

Ankaralılar, gecen salı akşamı Büyük Tiyatroda verilen bir konser için yer bulmakta hayli güçlük çektiler. Birçoğu, bütün gayret ve ısrarlarına rağmen yer bulamadılar. O gün orkestranın telefonları bir hayli işledi, ama ne kordiplomatiğe mensup yabancı diplomatlara ne de musikiperverandan siyasi şahsiyetlere müsbet bir cevap vermek kabil oldu. Çünkü biletler tamimiyle satılmış, hiç yer kalmamıştı.

Bir orkestra konserine verilen bu fevkalade ehemmiyet sebepsiz değildi. İki senden beri Amerika ve Avrupa’daki muvaffakiyetleri gazetelerde okunan ve geçen sene eski Maarif Vekili Celal Yardımcı’nın emriyle. Yeni Opera Umum Müdürü bestekâr Necil Kazim Akses tarafından görevine son verilen Leyla Gencer o akşam sahneye çıkacak, Riyaseti cumhur Filarmoni Orkestrası ile en meşhur opera aryalarım söyleyecekti.
Konsere gösterilen alakada iki unsur rol oynuyordu: Biri, hakiki musiki severlerin dünya ölçüsünde şöhret yapmış bir Türk sopranosunu dinlemek zevkini tatmak arzuları, öbürü operadan çıkarılmış olan Leyla Gencer’in Operada konser vermeğe nasıl geleceğini, nasıl karşılanacağını ve ses durumunum "ne merkezde" olduğunu görüp anlamak isteyen "meraklıların"ın merakı.
Halbuki işin merak edilecek bir tarafı pek yoktu, Leyla Gencer, daha birkaç ay evvel İtalya’da, İtalyan Reisicumhurunun takdir ve tebriklerini kazanan muvaffakiyetli bir temsil vermişti, bu bir. Sonra, Ankara’ya gelince, Orkestra idarecileri hem konserlerine bir canlılık vermek hem kurdukları derneğe iyi bir hasılat temin etmek hem de Leyla Gencer’i çoktan beri dinlememiş olan hakiki müzikseverlere onu tekrar dinlemek fırsatını yaşatmak için kendisine müracaat etmişler. Leyla Gencer de ne Orkestra ne de dinleyicileriyle bir ihtilafı olmadığı için bu teklifi kabul etmişti, bu iki.
Gel gelelim "meraklı" her şeyde merak edilecek bir şey bulur. Onun için eski Maarif Vekilinin "görevine son verdiği” sopranonun iştiraki ile verilen bir konseri, bu konser “bu konser Riyaseti cumhur Filarmoni Orkestrası üyelerinin kurdukları bir musiki derneği yararına da olsa” Sayın Reisicumhurun Himayelerine olması merak edilecek bir şeydir. Demek ki Leyla Gencer, eski Maarif Vekilinin ve yeni Opera Umum Müdürünün istemedikleri, Operada hizmetine lüzum görmedikleri bir sanatkâr olduğu halde Reisicumhurun himayesine aldığı bir konserde, aynı Opera sahnesinde, bir gala konserinin solisti olarak, sesini duyuracak ve alkış toplayacaktır.?
Evet öyle. Ve öyle de oldu... Vakıa Leyla Gencer Opera sahnesinde teganni etti, ama sahneye, sahne kapısından değil. Orkestra kapasından dolaşarak çıktı. Bunun elbette bir manası vardı. Demek istiyordu ki ben Operanın değil, Orkestranın misafiriyim,
Opera idarecileri de o akşam Leyla Gencer’in kendi misafirleri olmadığını biliyorlardı, o kadar biliyorlardı ki dış kapının her akşamki sanat faaliyetine ait kartelasına ismini koymadılar, o akşam kendisine gönderilen çiçeklerde bazı karışıklıklar oldu, konseri televizyona almak için Basın-Yayın Umum Müdürünün gönderdiği İngiliz Televizyon mütehassıslarına çalışma müsaadesi verilmedi ama, İngilizler inatçı adamladır. Konserden sonra, orkestraya ait odalardan birinde Leyla Gencer’le gene de bir mülakat yapmak imkanını buldular. Ne var ki 60 milyona hitap eden İngiliz televizyonu seyircilerine ve dinleyicilerine Ankara’da da güzel bir Opera binası ve sahnesi, kuvvetli bir Orkestra ve seviyeli bir musiki hareketi olduğunu gösterecek yerde yalnız Leyla Gencer’i gösterebilecek...
Konsere gelince; Adolfo Camozzo’nun İtalyan eserleri için münakaşa edilemeyecek zevkli ve duygulu idaresi altında mükemmel verildi. Orkestra büyük bir sanatkarın refakati ile çalmanın verdiği inşirahla severek, duyarak çaldı. Leyla Gencer de o akşam. Amerika’nın ve İtalyanların kendisine en mühim sahnelerinde, en büyük rolleri kara gözleri için vermediklerini bir kere daha göstermek fırsatını buldu. "Anna Bolena", "Maskeli Balo", "Macbeth" ve "II Trovatore" operalarının en güç ve en güzel aryalarını ancak büyük primadonnalara has bir teknik, bir sanat ve bilhassa çok kuvvetli bir ifadeyle, İtalyanca, söyledi. Bu söyleyişe hâkim olan başlıca unsurla: bilginin e devamlı çalışmanın verdiği müzikalite, duygusun yarattığı sıcak ifade, ancak zekanın ram edebileceği üstün bir virtuöziteydi.
Temsilden sonra, gene aynı "meraklıların" gözleri hayretle açılırken sayın Reisicumhur Leyla Genceri locasında kabul etti, kendisini tebrik etti. Bir az sonra da Devlet reisinin, Leyla Gencere, "görevine son verenlerin önünde, dinleyicilerine verdiği sanat heyecanından, halkın kendisini her zaman dinlemek istediğinden takdirle bahsettikleri duyuluyordu.

ZAFER DAILY NEWSPAPER                                                  
1959.11.14

MİLLİYET DAILY NEWSPAPER                                                  
1959.11.15

ZAFER DAILY NEWSPAPER                                                  
1959.11.15