CONCERT – ISTANBUL

İnci Movie Theater
10 March 1948

Leyla Gencer soprano
Muhiddin Sadak cello
Ferdi Statzer piano

Brahms Liebestreu from six songs, op.3
Fauré 4 Mélodies Après un rêve
Grieg Garde, l'ami, ton conseil (Dein Rat Ist Wohl Gut)
Reyer La reveil de Brunhild from Sigurd
Puccini Vissi d'arte Tosca

CUMHURİYET DAILY NEWSPAPER                                             

1948.03.07

AKŞAM DAILY NEWSPAPER                                                  
1948.03.16 

10 Mart Çarşamba akşamı İnci sineması salonunda verilen konserde bulundum. 44. İlk okul ile birliğinin tertiplediği bu konsere Leylâ Gençer, Ferdi Statzer ve Muhiddin Sadak İştirak ettiler. Leylâ Gençer’i şimdiye kadar ancak şehir Korosu kadrosu içinde dinleyebilmiştim. Bu teşekkülde almış olduğu vazifeler pek mühim olmakla beraber sesinin ilerisi hakkında edindiğim müspet kanaati o vakitten belirtmiştim.
Bu konser bana yanılmadığımı ispat eden iyi bir vesile oldu. Leylâ Gençer programın ilk kısmında Fauré, Brahms ve Grieg'den birer melodi, İkinci kısımda da Reyer'in Sigurd operasıyla Pucclnl’nln Tosca operasından birer Arya söyledi. Aryalardaki başarısı Liedlerdekl başarısı ayarında idi, Leylâ Gençer’in sesinde medium yumuşak ve renklidir: istediği şekil verebiliyor. (Aigu - tiz) temiz ve berraktır (Suraigu — tiz üstü) ünde sesin birsi zorlandığını hissettim. Fakat buna karşılık (grave - pes) diğer ses basamaklarından daha sıcak ve daha olgundur. Tosca aryasına Leylâ Gençer’in bazı şöhretli İtalyan sopranolarını örnek aldığını zannediyorum. Bugünlük (iyi) yi ve (güzel) i örnek almakta bir mahzur olmamakla beraber sanatkârın ileride şahsiyetini belirteceğinde ve kendisini tesirlerden kurtarmak isteyeceğine de şüphem yoktur. Her eseri kendi dilinde — Fransızca, Almanca, İtalyanca — güzel bir dictionla söylemesi, Leylâ Gençer’in vasıflarına ilâve edilecek değerlerdendir.
Dün Şehir Korosunda küçük birkaç pasajla sesini dinleten, bugün (üç melodi ve iki opera aryası ile müşterek bir konserde yer atan sanatkârın, yarın bir konser programını tek başına başarmasını beklemek hatalı bir görüş olmaz. Leylâ Gençer’in son söylediği parça Tosca’nın aryası idi; çok beğenildi, ısrarla alkıştandı. Sanatkâr, program harici bir eser söylemekle ‘dinleyicilerin isteğini yerine getirdi.
Piyanist Ferdi Statzer’in musikideki faaliyet sahası geniş.ve çeşitlidir. İstanbul konservatuvarındaki sınıfında yeni İstidatlara yol göstermekle kalmayıp sık sık solist olarak da kendisin! dinletir. Bu sene Şehir orkestrasıyla birlikte çaldığı Beethoven’in konçertosu. Ferdi Statzer’ln piyanodaki olgunluğuna güzel bir örnekti. Memleketimizi ziyaret eden milletlerarası şöhrete haiz sanatkârlara piyano eşliği etmek de piyanist Statzer’in başarılı gördüğü vazifelerdendir. Bir iki prova ile sanatkârın çalışını kavramak, onun tasavvur ve niyetini âdeta önceden sezip ayak uydurmak ve böylece ortaklaşa bir anlayışla eseri sona erdirmek piyanist Ferdi Statzer’e has meziyetlerdendir.
Bundan başka değerli piyanisti vakit vakit şef kürsüsünde de görüyoruz. Geçmiş yıllarda dinlediğim bir iki eserini şahit tutarak Statzer’in bestecilik yanını da hatırlatmak yerinde olur. Ciddi musikiye yer verilen her yerde hazır bulunan piyanisti bu defa da dinlemek bir zevk oldu. Beethoven'in op. 27 Ay ışığı sonatında, eseri ören şiir ve derin mânayı belirten çalışıyla muvaffakiyetliydi. Yalnız Chopin’in La bemol Polonaise'ini bu son günlerde o kadar sık dinledik ki pek zevkine varamadım, öyle zannediyorum ki bu eser dinleyicilerin ekseriyetine hitap etmek için konulmuştu.