CONCERT – ISTANBUL
İnci Movie Theater
10 March 1948
Leyla Gencer soprano
Muhiddin Sadak cello
Ferdi Statzer piano
Brahms Liebestreu from six songs, op.3
Fauré 4 Mélodies Après un rêve
Grieg Garde, l'ami,
ton conseil (Dein Rat Ist Wohl
Gut)Fauré 4 Mélodies Après un rêve
Reyer La reveil de Brunhild from Sigurd
Puccini Vissi d'arte Tosca
CUMHURİYET DAILY NEWSPAPER
1948.03.07
AKŞAM DAILY NEWSPAPER
1948.03.16
10 Mart Çarşamba akşamı İnci sineması salonunda verilen konserde bulundum. 44.
İlk okul ile birliğinin tertiplediği bu konsere Leylâ Gençer, Ferdi Statzer ve
Muhiddin Sadak İştirak ettiler. Leylâ Gençer’i şimdiye kadar ancak şehir Korosu
kadrosu içinde dinleyebilmiştim. Bu teşekkülde almış olduğu vazifeler pek mühim
olmakla beraber sesinin ilerisi hakkında edindiğim müspet kanaati o vakitten
belirtmiştim.
Bu konser bana yanılmadığımı ispat eden iyi bir vesile
oldu. Leylâ Gençer programın ilk kısmında Fauré, Brahms ve Grieg'den birer
melodi, İkinci kısımda da Reyer'in Sigurd operasıyla Pucclnl’nln Tosca
operasından birer Arya söyledi. Aryalardaki başarısı Liedlerdekl başarısı
ayarında idi, Leylâ Gençer’in sesinde medium yumuşak ve renklidir: istediği
şekil verebiliyor. (Aigu - tiz) temiz ve berraktır (Suraigu — tiz üstü) ünde sesin
birsi zorlandığını hissettim. Fakat buna karşılık (grave - pes) diğer ses basamaklarından
daha sıcak ve daha olgundur. Tosca aryasına Leylâ Gençer’in bazı şöhretli İtalyan
sopranolarını örnek aldığını zannediyorum. Bugünlük (iyi) yi ve (güzel) i örnek
almakta bir mahzur olmamakla beraber sanatkârın ileride şahsiyetini
belirteceğinde ve kendisini tesirlerden kurtarmak isteyeceğine de şüphem
yoktur. Her eseri kendi dilinde — Fransızca, Almanca, İtalyanca — güzel bir dictionla
söylemesi, Leylâ Gençer’in vasıflarına ilâve edilecek değerlerdendir.
Dün Şehir Korosunda küçük birkaç pasajla sesini dinleten,
bugün (üç melodi ve iki opera aryası ile müşterek bir konserde yer atan
sanatkârın, yarın bir konser programını tek başına başarmasını beklemek hatalı
bir görüş olmaz. Leylâ Gençer’in son söylediği parça Tosca’nın aryası idi; çok beğenildi,
ısrarla alkıştandı. Sanatkâr, program harici bir eser söylemekle
‘dinleyicilerin isteğini yerine getirdi.
Piyanist Ferdi Statzer’in musikideki faaliyet sahası geniş.ve çeşitlidir.
İstanbul konservatuvarındaki sınıfında yeni İstidatlara yol göstermekle
kalmayıp sık sık solist olarak da kendisin! dinletir. Bu sene Şehir
orkestrasıyla birlikte çaldığı Beethoven’in konçertosu. Ferdi Statzer’ln
piyanodaki olgunluğuna güzel bir örnekti. Memleketimizi ziyaret eden milletlerarası
şöhrete haiz sanatkârlara piyano eşliği etmek de piyanist Statzer’in başarılı gördüğü
vazifelerdendir. Bir iki prova ile sanatkârın çalışını kavramak, onun tasavvur
ve niyetini âdeta önceden sezip ayak uydurmak ve böylece ortaklaşa bir anlayışla
eseri sona erdirmek piyanist Ferdi Statzer’e has meziyetlerdendir.
Bundan başka değerli piyanisti vakit vakit şef kürsüsünde
de görüyoruz. Geçmiş yıllarda dinlediğim bir iki eserini şahit tutarak Statzer’in
bestecilik yanını da hatırlatmak yerinde olur. Ciddi musikiye yer verilen her
yerde hazır bulunan piyanisti bu defa da dinlemek bir zevk oldu. Beethoven'in
op. 27 Ay ışığı sonatında, eseri ören şiir ve derin mânayı belirten çalışıyla muvaffakiyetliydi.
Yalnız Chopin’in La bemol Polonaise'ini bu son günlerde o kadar sık dinledik ki
pek zevkine varamadım, öyle zannediyorum ki bu eser dinleyicilerin ekseriyetine
hitap etmek için konulmuştu.